13 September 2006

Livet på landet.


Har ligget i flytterod de sidste par dage, og overnattede for første gang i mit "nye" hus igår. Nyt er så meget sagt, huset er 60 år gammelt, men totalrenoveret indenfor de sidste 3 år.


Huset ligger i byen Chiguergue, som er placeret i en afkrog af Tenerife. 650 indbygger, 2 barer, et lille supermarket og en restaurant. Det er et typiskt landbysamfund, hvor alle kender alle (og er mere eller mindre i familien med hinanden) At købe et hus her er ikke nemt; ikke nok med at huset skal godkendes af banken, der skal forhandles, vuderingen osv., man skal sandelig også godkendes af landsbyen. Min største fejl var at jeg kom direkte fra arbejde til mit første "møde" med landsbyen, i jakkesæt og polerede sko. Halvdelen af byen har aldrig ejet en bil, men altid brugt æsel eller hest, og så kommer der en udlænding, i jakkesæt, og prøver at nasse sig ind i byen......men det gik, selvom jeg stadig er "ham i jakkesættet" for de fleste i byen.
Efter at have boet de sidste år i den mere turistbetonet del af Tenerife, var den første nat en omvæltning. Jeg er sikker på at 50% af alle hunde her på Tenerife bor i Chiguergue, og de havde alle valgt at byde mig velkommen mellem 21:00 - 01:00, hvorefter haner og høns tog over efter kl. 05:00. Morten Kock ville nok have kaldt det landsby idyl, men hvis Poul Richardt vækker mig søndag morgen ved at brøle "..er du dus med skoven fugle" direkte ind i soveværelset, vil jeg nok være parat til en lukket afdeling. Alt er sagt med et smil på læben, og dog et gran sandhed.....men det er nok et spørgsmål om tilvænning.
Ser dog stadig positivt frem til min næste nat i Chiguergue, og i aften bevæger jeg mig ud i et eventyr der får James Bond, Rambo og Indiana Jones til at se ud som Rip, Rap og Rup........jeg bevæger mig nemlig ind på deres hellige domæne....DEN LOKALE BAR......så imorgen må vi se om jeg har fået et par øl, eller et par blå øjne.

No comments: