27 October 2006

Alt for meget at lave - alt for lidt tid

Jeg ved det, sorry, det har været et stykke tid siden at jeg har skrevet. Eneste undskyldning er at der har været meget at lave på arbejdet, så at jeg fylder mine 10-12 timer på kontoret uden problemer.

Samtidig er der nok at lave i den mere private del af livet. Siden sidst har jeg:
- Startet vin produktion
- Været til festaften med komiteen for fest (læs mere)
- Været på toppen af Teide
- Vundet en mindre formue på fodbold


VIN
Som I nok kan se, har jeg postet et par billeder her på siden. For ca. 3 uger siden, startede min nabo og jeg med at rense 3 vintønder (tager ca. 1 dag) hvorefter vi sammen med min søn, tog ud og høstede druer. Daniel (min søn) spiste dog mere end der kom i kurven. Herefter samlede alle mændene sig for at trampe druer. Det blev en ganske fornøjelig eftermiddag, idet alle have en håndfuld øl med (det er rent faktisk et sveddryppende job at trampe vin), og vi tog alle vores tur i "graven" mens verdensituationen ved reddet.
3 dage senere blev mosten hældt på vores tønder, så nu har vi ca. 750 liter vin der står og gærer. Jeg skal dog ikke forvente at få en vin reserva ud af det. Normalt overlever vinen ikke et år, idet man drikker ung vin her på øen.

FESTAFTEN
Her i Chiguergue er der 2 fester (eller som der hernede hedder romeria), de er normalt kirkelig betonet fra gammel tid, men idag det ultimative påskud for at feste. Den første fest er i April, og den støreste og bedste er i August. Det hele foregår på kirkepladsen, som er landsby torvet, i national dragt, og så bliver der spist og drukket i 3-4 dage.
For at financerer disse fester har vi en fest komite. Deres opgave er at arrangerer udflugter eller en lille fest en lørdag aften for at samle ind til disse 2 fester. Sidste lørdag var en af disse fester. En fantastisk chance for at se mange af mine naboer som jeg endnu ikke har set. Vi var ca. 200 personer samlet i en restaurant, med en typisk suppe-steg-is menu, samt ubegrænset vin og soft-drinks, til den uhørte pris af 120 dkr. Ind imellem var der lotterier. Jeg købte min del, men var så heldig ikke at vinder!!!! Hovedpræmien var nemlig 2 høns....levende. Jeg har gud-hjælpe-mig ikke plads til 2 lys-levende fjer-beklædte og sikkert utøjs-befængte individer af en fugleart der ikke engang kan flyve, så jeg var lykkelig at jeg med mit tilskud har hjulpet komiteen en lille del.

P.S. Menuen var OK, vinen endnu bedre, og der var meget af den, så jeg måtte desværre droppede ud af den invitation jeg havde søndag morgen til at gå på jagt med mine naboer.

TEIDE
Sammen med min afdelig var vi en ture på toppen af Teide. Teide er naturligvis speciel fordi det er verdens 3. højeste vulkan og Spaniens højeste bjerg. For at komme helt op på toppen, skal der erhverves en special tilladelse, idet vulkanen er fredet område. Vi have fået tilladelse, og tog den lette løsning; bjergbane op til 3100 m. Og derefter vandrede de sideste 600 meter. Kunne godt mærke at det var et stykke tid siden at jeg sidst havde haft mine vandrestøvler på, men det gik. Fantastisk at opleve +20 grader ved foden af bjerget mens der på toppen, grundet meget blæst, var -6 grader. Jeg skal nok poste mere billeder.

FODBOLD
Jeg ved ikke om jeg har omtalt det før, men jeg har meget lidt forstand på og interesse i fodbold. For mig er det 22 mænd(eller kvinder) der løber rundt, med primadonna nykker, efter en bold, og når de endelig har fået den sparker de gud-hjælpe-mig den videre.....men nok om det.
Nogle af de største fodbold eventer her i spanien, er når Barcelona og Madrid tørner sammen (nogenlunde som FCK mod Brøndby, bare gange 1 million).
Fredag gik jeg på den lokale bar. Her var der opsat en liste, hvor man kunne skrive sit bud på kampens resultat. Det koster 3 euro (ca. 23 kroner) at spille, og da jeg absolut intet begreb har om fodbold, kiggede jeg listen igennem, og så at kun 2 andre havde spillet på 2-0 til Madrid. Så jeg smed mine 3 euro på 2-0. Det skal lige siges at Madrid har tabt flertallet af kampene mod Barcelona de sidste par år.
Nu gik det ikke bedre end at Madrid vandt 2-0, og da ca. 100 personer havde spillet, var der 300 euro til deling mellem mig og 2 andre. Reglen siger at hvis du vinder penge i baren, skal der først gives en runde til alle tilstedeværende, så der blev udbetalt 93 euro (697 dkr) til hver af de 3 vinderer, mig inklusiv......og uden at vide noget om fodbold.

No comments: