21 July 2008

Ferie, Daniel, heste og 1. Verdenskrig

Så gik der næsten et måned siden jeg sidst meldte mig på bloggen.

Som omtalt i mit sidste indslag, gik jeg på ferie. Dette år var noge specielt idet jeg havde Daniel hos mig. Efter min skilsmisse (som gik 100% iorden i Maj) skal jeg have Daniel hver 2. week-end, samt 50% af hans ferier. Betydende at jeg i realiteten havde ham hele Juli måned. Desværre har jeg mindre ferie end børn i den skolepligtige alder, derfor måtte jeg skærer det ned til 2 uger. Når jeg normalt har ham i week-enderne, er han naturligvis glad og tilfreds, men begynder at få hjemve til sin mor hen på eftermiddagen om søndagen. Jeg var derfor noget bange for hvordan han vil reagerer når han ikke kun skulle være hos mig i 2 dage, men hele 14 dage.

Jeg havde misbrugt min stilling på det groveste, og fået min sekretær til at bede de forskellige attraktioner hernede at give mig fri adgang til deres parker, attraktioner, osv.
Derfor have jeg planlagt de 14 dage med besøg i Loro Parque, bådtur til delfinerne, kamel ridning, osv hver 2. dag, og hver 2. dag lavede vi forskellige ting hjemme hos mig. Det blev til en flot ramme med et billed af Daniel og jeg. Rammen var en normal foto ramme, med påklistret spagetti og derefter malet guld farvet, 2 sparegrise (som han selv havde lavet og malet) samt et hav af tegninger.......enden på det hele var at de 2 uger fløj afsted, og vi nød begge 2 at være sammen 24 timer om dagen. Ikke en eneste gang ville han hjem, men glædede sig dog til at skulle se sin mor igen.Jeg havde påregnet at have ham hele juli, men da jeg brød op med min kæreste umiddelbart inden ferien, var jeg nødsaget til at skære det ned til 2 uger.

Det var kun en som har lidt under hans besøg, og det var hesten. Jeg har ikke kunne ride hende hver dag (ej heller hver anden dag). Hun blev naturligvis fodret hver dag, betydende at hun nu er rund og kernesund. I denne week-end tog jeg hende så ud på en ordentlig ridetur. Selv om hun er 15 år gammel, mærker man hurtigt at hun har en energi som til tider kan være svær at styre. Vi tog op i bjergene hvor der er gode grus/jord veje, og så galopperede hun ellers en times tid. Efter en time holdt jeg hende an for at give hende et pusterum, hun havde trods alt fråde om munden og sveden dryppede bogstavligt af hende, men nej, hun have ingen ide om at stoppe. Hun dansede rundt om mig og nappede mig i skulderen, albuen og håret, indtil jeg sadlede op igen. Endnu en halv time gik før hun faldt mere til ro, og derefter gik det i trav hjemaf. Jeg lod hende være igår (søndag) og iaften tager vi endnu en tur.
Morena (hesten) er af arabisk og spansk afstamning. Problemet er at jeg med mine 1,92 cm kunne bruge en størrer hest (Morena skuldermål er 1,65 cm). Jeg vil under ingen omstændighed af med Morena, men påtænker at sætte hende i fold med en hingst. Så jeg har søgt efter en ordentlig hingst til hende. I Danmark er dette ikke svært, men på en lille ø som Tenerife, er det svært at finde en hingst af nogenlunde ren race. I sidste uge kom jeg i kontakt med en ejer af et stutteri, og igår var jeg oppe og se på 2 kandidater til hende. 1. kandidat er af spansk/engelsk afstamning, han er utrolig flot (grundet sin engelske afstamning), desværre er han en skimmel. Kandidat 2 er brun/sort som Morena og Hanovianer (Tysk). Hanovianer er den race der oftest bliver brugt som springheste til konkurencer, Olympiade osv.
Der går lang tid mellem jeg ser en hest hvor jeg står med åben mund og polypper bagefter, og her var han. Hans deminsioner er perfekt afstemt, 8 år gammel og hans skuldermål er 1.78 cm!!! Hvis jeg skal avle på Morena er det nu. Hun er 15 år gammel og for tiden er hun syg med alle (han) heste i landsbyen 

Mit sidste punkt er 1 Verdenskrig. Som min familie i Danmark nok kan huske, gik en stor del af min ungdom med at samle størrelse 1:72 samlesæt. Idet jeg nu har pladsen (og til tider tiden) begyndte jeg i Januar at søge efter samlesæt og soldater for tiden 1917-1918. Hvorfor lige netop disse år. Tja....1 verdenskrig var på sit højdepunkt, specielt fly og tanks var blevet en stor del af krigen og ikke de famlende forsøg man så i begyndelsen af krigen. Et af mine specialer er den tyske hærs brug og udvikling af ”aktiv” artelleri, et system som tyskerne udviklede og udførte til perfektion. En sidste grund er af, især, den tyske hær havde ved krigsudbruddet mere end 100 uniforms typer, et antal der vare skåret drastiskt ned i 1917-18.
Jeg har nu en hær på ca. 250 engelske, amerikanske og ANZAC soldater (ca. Halvdelen er malet) og ca. 300 Tyske og østrigske soldater. Hertil kommer 15 fly, 2 ambulancer og ikke mindre end 43 stykker tysk aterlleri.
Jeg har indrettet mit kontor med en 4 kvm plade(bord), og er nu ved at udvikle hele scenen. For hele arbejdet har jeg påregnet 2-3 år....imorgen skal jeg nok poste et par billeder.

No comments: