31 July 2007

Brand

Kl. er 09:00, og det blev til 2 timers søvn inat. Kl. 02:00 blev jeg vækket af naboen "....at nu var det nu". Jeg rasede op på min terrasse, og dette var hvad jeg så:







Branden stod ca. 600 meter fra Chiguergue, og så skulle der arbejdes hurtigt. Højtaler- og politivogne annoncerede at indenfor 20 minutter ville der være transport til alle ældre og børnefamilier, det var ikke officielt, men landsbyen blev evakueret. Alle mændende samlede sig på pladsen, og så blev opgaverne uddelt. Opgaverne bestod til 90% af at afhente og kører jagthundende i sikkerhed. Da min jeep er lille (og ikke kan tage mange hunde) fik jeg og en anden opgaven at få de 6 heste i sikkerhed.

Efter at heste var i sikkerhed, tog vi tilbage for at hjælpe med at laste de ca. 300 jagthunde der er i byen. Efter at hundene var kørt ud af byen, var det på tide til at få et overblik over situationen, troede vi....men der var stadig et par ældre der nægtede at forlade byen. De blev overtalt, pænt sat i min jeep, og så kørte vi til ældrecentret i Guia de Isora. Ankommet til Guia fik jeg at vide at "ok, vi tager de ældre, men send ikke flere da vinden har ændret sig, og nu er Guia i farezonen"


Der var ikke meget tid til at tænke på det, for samtidig fik jeg et opkald om at jeg skulle komme til sydhuset i Chiguergue....NU.





Dette syn mødte mig:




Huset i forgrunden er sydhuset, og ilden er ca. 150-200 derfra. Larmen var noget jeg aldrig har hørt før, som et godstog....det bliver bare ved i timer. Her blev der brugt en time på at overhælde huset med vand, vand og atter vand.

Kl. 05:00, trak ilden sig i en anden retning, kun 100 meter fra Chiguergue, men faren er lang fra overstået. Kraftige vinde truer hele tiden med at få ilden til at blusse op, og der er ild-vagter over hele byen de næste 24 timer. Jeg har selv vagt i eftermiddag, så jeg har taget mig en fridag.

Gudskelov er alle uskadte (dog blev min nabo bidt af en af sine egne hund) og ingen huse er gået tabt, men det er den værste katastrofe på Tenerife de sidste 60 år.

No comments: