30 July 2007

Det brænder

Mit sidste indslag var iaftes kl. 20:00, nu er kl. 23:00, og siden sidst har situationen ændret sig. Kl. 21:00 blev alle ældre (dem der ville) afhentet i minibusser, og kørt til byer der ikke er truet af skovbrandene. Der er udbrudt brand ca. 5 km herfra, og branden har med stor sansynlighed, allerede taget en kendt restaurant. Problemet er at vi kan ikke komme i nærhed af stedet, da vejene er afspærret, så det er meget få informationer vi har fået.
Alle naboer er i konstant kontakt med hinanden, hvis og såfrenmt at vinden ændre retning. Min landsby er ikke omgivet af skov, men der ligger et tæppe af bund vegetation som er knastørt, oghvis branden får fat i denne vegetation, vil ilden løbe eksplositionsagtigt over hele området.

P.t. er nu over 1.000 brandmænd og frivillige igang med slukningsarbejdet, og her i landsbyen er folk igang med at opdele natten i timevagter, så hvis der bliver fare, ville alle blive alameret.

Jeg føler ikke at der er farer på fære, men jeg kender jo heller ikke de skovbrande der huserer her. Under alle omstændigheder melder jeg mig igen imorgen (fra kontoret)

No comments: