30 July 2007

San Fermin & situationen på Tenerife p.t.

Som lovet kommer der et indlæg fra Pamplona og San Fermin. I mellemtiden har situationen her på Tenerife ændret sig.


Efter en lille uge med op til 47 graders varme, er der idag, mandag, udbrudt 3 store skovbrande på øen. P.t. er 450 mand igang med at slukke brandene, men kraftige vinde gør arbejdet næsten umuligt. Fra kl. 15:00 idag, dækkede røgudviklingen for solen, og vi lever i en grå hverdag. Selv om brandene er på nordsiden, driver vinden røg og aske i min retning. Jeg har lige brugt 1 time på at rense terrassen for 2-kroner store askeflager. Eneste lyspunkt er at temperaturen er faldet til 35 grader (35 grader kl. 20:00), men situationen er rimelig spændt.



SAN FERMIN.

Jeg har altid ønsket mig at besøge Pamplona under San Fermin festen. Festen som Hemmingway udødeligjorde i bogen "The sun also rises" fra 1926. Efter at have løbet med tyrer i landsbyen El Puig (nær Valencia) i 2 år i træk, mente jeg at tiden var inde for Pamplona. Samtidig er en af mine venner fra Pamplona, så vi var 7 der tog til Pamplona for at se denne fest. Min intention var at løbe med tyrerne, men da San Fermin faldt en fredag iår, var byen fuld af mennesker der også ville løbe. Jeg forsøgte at komme ind på selve gaden (hele løbet er kun 960 meter) lørdag morgen kl. 07:00, men da var det allerede for sent. De tilstødende gader var så fyldte med folk, at det var umuligt at komme frem.....ærgeligt, men på den anden side mener jeg at der et mange andre fiestas i Spanien, hvor der også er tyrer, der er meget bedre.



Som man kan se på billedet, var gaderne rimelig fyldte, og da der samtidig var 36 graders varme, var vædskeforbruget enormt. Hvis man nu kun fyldte sig med øl eller alkohold, ville resultatet være forudsigeligt. Så Spanierne har opfundet en drik, som bliver drukket i store mængder under San Fermin, jeg kan varmt anbefale den til en hed sommerdag i Danmark.

Her kommer opskriften:



KALIMOTXO:

-Fyld et stort glas med isterninger
-tilsæt en halv skive citron
-fyld glasset halv op med rødvin (vælg en billig)
-fyld resten af glasset op med Cola



Lyder en smule ekstrem, men prøv det en var sommerdag. (hvis i nu får nogle i Danmark)


No comments: