28 May 2008

Hovedløst samfund 2 (pædofilsagerne)




Nu er jeg normalt ikke den helt store fan af Ekstra Bladet. Som indædt monakist (i den nuværende form for monaki i DK, samt som marketing værdi) ser jeg EB angreb på monakiet, som et slag i ansigtet, og til tider ligefrem barnlig og ihvertfald under bæltestedet.

Dog må der også være plads til posetivt kritik. Jounalist Tina Røgind har de sidste dage været travl beskæftiget med at chatte, udfordre og afslører danske pædofile. Som far til min 5 årige søn, og 7 årige (halv)datter, har jeg fuld forståelse for denne form for jounalistik.

Min første artiket under navnet "hovedløste samfund" var om afsløringerne af Max Mosley og hans tendenser til smæk i numsen, der for mig var et krystal klar eksempel på nyheder der så absolut hører til i en skraldspand (manden havde jo ikke gjort noget ulovligt)

Med hensyn til den nye sag med de pædofile, ser man kritiske røster fra folk der mener at disse mænd er blevet lokket i en fælde: ja selvfølgelig er de blevet lokket i en fælde. Disse mænd er alle gået ind på Arto websiden for at se de sidste travnyheder og vejrudsigten for Nuuk, og i forbifarten, mens de sidste lotto tal blev opremset fik de også lige spurgt en fremmed pige (under 15 år) om hendes undertøj og om hun ville have en finger op i .......osv
Den store foreskel mellem mine 2 "hovedløste samfund" artikler, er at i det første eksempel er der intet ulovligt foregået, hvorimod i sagen om de pædofile (for det er folk der vil have sex med unger under den lovpligtige alder) er direkte ulovlig og i strid med de gældende love.
Problemet er at disse pædofile har også fundet ud af at internettet er et lovløst samfund, hvor der stort set ikke eksisterer et ”politi”. Det er rent faktisk hele ideen med internettet, at den enkelte bruger definerer internettet. Ekstra Bladet har påtaget sig rollen som politi i denne sag, en rolle som jeg 100% er inforstået med. Hvad vi så bare skal passe på med, er at det ikke skal gå hen og blive en vane at sentationspressen skal lege politi i den ånd at øge oplaget. At sælge nyheds aviser er et arbejde med at videreformidle nyhederne.....ikke at skabe dem.

No comments: