03 June 2008

Rejseklub - timeshare: 2 sider af samme sag

Fald over denne artikel, der handler om de "nye" rejseklubber. Som bosidden de her på Tenerife, kan jeg ikke se noget nyt i dette, disse klubber hedder også timeshare. Navnet "timeshare" fik i 1990 erne et dårligt ry, så sælgerne opfandt et nyt system hvor man ikke behøvede at eje ejendom for at udnytte de "fordele" der er ved timesharing (bytte lejligheder over hele verden). Man skal bare købe points......og ja, disse points er dyre.

"Hundredvis af danskere går hvert år i fælden og bliver medlemmer af falske ferieklubber i udlandet. 'Det er rent fup,' siger eksperterne.
"Skriv ikke under på kontrakten, mens du er på feriemålet.”

Sådan lyder det kontante råd fra Forbruger Europa, der hører under Forbrugerstyrelsen. Her behandles hvert år klagesager med danske turister, der er blevet fuppet i Sydeuropa.

”Det er især i Portugal, Spanien og Grækenland, at problemet opstår,” siger Peter Fogh Knudsen, der er leder af det europæiske kontor i København. Salgsmøderne har ofte karakter af vækkelsesmøder, og mange lader sig rive med af den aggressive salgsteknik. Dét til trods for, at et medlemskab koster mellem 80.000-100.000 kr."


Artiklen har ret, de er dygtige og aggresiv, men i bund og grund overlever disse systemer kun fordi folk er dumme nok til at skrive under. Når folk tager på ferie pakker man normalt alt med i kufferten, men jeg ser det gang på gang at folk lader den sunde fornuft blive hjemme. Hvis I nu bliver stoppet på gaden i Århus eller København, af en mand der inviterer jer til et møde hvor han vil præsenterer et nyt produkt som kun koster 80.000 - 100.000 dkr, ville I nok være mere påpasselige......hvorfor så ikke når I er på ferie.

Alt hvad der hedder lotteri, skrabelodder, ferieklub, bytte lejligheder osv, hernede, er oprindeligt TIMESHARE.

Hvor ved jeg nu alt dette fra.....tja, i min naive ungdom :-) hernede arbejdede jeg 6 mdr on-line (on-line betyder som sælger). Jobbet var hårdt, men gav mig personligt en masse salgsteknikker. Efter 6 mdr. kunne jeg personligt ikke mere se mine kunder i øjnene, og hvis man efter min mening ikke kan stå 100% ved sit produkt er det på tid at finde nye veje.

No comments: