07 April 2008

Værtshus

VÆRTSHUS.....nok et af de grimmeste (iflg. mig selv) danske ord. Ikke så meget selve ordsætningen, men mere den mentale visualisering jeg for når jeg ser ordet. Mænd i 60 års alderen, storrygende på grøn Cecil (vel og mærke hvor asken er større end 5 cm), og små snaldrende og højtråbende pålærer (om man vil det eller ej) sine medmennesker om den politiske situation.....og det hele foregår i et lokale der (sommer som vinter) er henlagt i næsten totale mørke med små øer af lys over bardisken og billiard bordet......og ja, selvfølgelig John Mogensen i højtalerne.

Jeg frekventerede enkelte, men ikke mange af disse værtshuse i min ungdom, og det var næsten som at træde ind i en anden tidsalder. Ikke kun tidsalderen var en anden, men mange af de helt lokale værtshuse er kun for de indviede, stamgæsterne, dem hvor bartenderen kender deres drikkevaner, dem der er tilladt kredit. Når man så som udenforstående i dette værtshus samfund, prøvede at bevæge sig ind på deres domæne, blev der måske ikke sagt noget, men på den anden side, kunne øjne klippe, var jeg nok skaldet idag.

Og hvad vil jeg egentlig sige med alt dette. Læste idag en udemærket artikel (Ekstra Bladet http://ekstrabladet.dk/nationen/article992646.ece) skrevet af Cecilie Beck. Efter at have læst artiklen, slog det mig at jeg da så sandelig er blevet et værtshus menneske, og det værste er, at hvis I tager de grænne Cecil og John Mogensen af min beskrivelse, rammer mine værste forudtagelser om værtshuse 100% plet.

På den anden side er jeg lykkelig på mit/mine stam-værtshuse, her kender jeg folk, folk kender mig. Vi diskuterer jagt, heste, politik, biler osv. Drukkenboltene er kendt (og til dels bliver de undgået), men det vigtigste er at vi er et lille samfund. Hos mig er det nok mere ekstremt, idet kvinder, af tradition, ikke har adgang på baren, og derfor er her kun mænd, men ellers er jeg her om søndagen (fodbold), onsdagen (UEFA Kampe), fredage (week-end øl) og lørdage (især hvis det er varmt). Formålet er ikke at drikke meget, men baren er ofte en forlænget dagligstue for mange af beboerne, så om der bliver drukket rum/cola, øl eller sodavand er lige meget. Vigtigst for mig, er at folk ved at jeg er et jakke-dyr (med slips), men på baren er jeg "som alle de andre"

No comments: